Wat is een goede People-Manager?

Welke vaardigheden moet een goede People- Manager bezitten?

  • maart 12 2024
  • Dries Vinke

Wanneer is iemand een goede People-Manager? Dit zegt Google: een goede People-Manager heeft oog voor de individuele behoeften en drijfveren van zijn/haar medewerkers maar ook voor de teambehoeften. Weet een veilige omgeving te creëren waarbij de communicatie open is en waarbij feedback constructief kan worden gegeven en ontvangen. Is in staat om een goede relatie op te bouwen met de medewerker.

En zo is het! Jarenlang konden bedrijven zich permitteren niet echt acht te slaan op deze vaardigheden. Dit tot grote frustratie van de werknemers van het bedrijf waar de directieve, ouderwetse en ongevoelige “baas” meer schade aanrichtte dan hij door had en kon begrijpen. Hij, opvallend genoeg bijna nooit een “zij”, vrouwen zijn over het algemeen gezegend met veel meer empathische capaciteiten, had de wind er goed onder en de resultaten waren niet verkeerd en daar ging het tenslotte om… Managers werden ook niet echt geselecteerd op de zogenaamde soft-skills, daar werd niet naar gekeken. 

De veranderende arbeidsmarkt

Tot dat de arbeidsmarkt sterk veranderde…… In het verleden werden medewerkers met groot gemak vervangen en het aanbod was voldoende. Waarom mensen vertrokken, daar werd minder naar gekeken. Anno nu is dat echt wel anders. Je ziet dat bedrijven zich bewust zijn geworden van de schaarste en dat heeft een prachtige (bij)werking. Men is zich veel meer bewust van de waarde van het menselijke kapitaal en gaat hier veel omzichtige mee om. Er is nu wel toenemend oog voor zaken die ik zou willen scharen onder de noemer People-Management. De uitkomst van het omvangrijke rapport “State of the Global Workplace” van de Gallup groep laat zien dat er een grote inhaalslag gemaakt moet worden op dit gebied want de medewerkersbetrokkenheid is nog steeds erg ondermaats. Nederland vormt daar geen uitzondering op. De duidelijke uitkomst van het rapport rechtvaardigt de conclusie: Give them a better Manager. 

Waar moet die manager aan voldoen?

Een goede People-Manager beschikt over een breed scala aan vaardigheden die essentieel zijn voor het effectief leiden en ondersteunen van zijn of haar team. Hieronder volgt een opsomming van enkele cruciale vaardigheden:

  • Empathie: Het vermogen om zich in de situatie van anderen te verplaatsen, hun gevoelens en perspectieven te begrijpen, en hierop op een ondersteunende manier te reageren. In de ogen van medewerkers is dit de belangrijkste vaardigheid van een manager!
  • Communicatievaardigheden: Een goede People-Manager kan helder, beknopt en open communiceren met teamleden, zowel mondeling als schriftelijk. Dit omvat het vermogen om te luisteren en feedback te geven.
  • Leiderschapskwaliteiten: Het kunnen inspireren en motiveren van teamleden om hun beste werk te leveren, terwijl een positieve en inclusieve werkomgeving wordt gecreëerd.
  • Besluitvaardigheid: Het vermogen om snel en effectief beslissingen te nemen, zelfs onder druk of in situaties van onzekerheid.
  • Conflictbeheersing: Het kunnen identificeren en oplossen van conflicten binnen het team op een constructieve manier.
  • Analytisch vermogen: Het kunnen analyseren van situaties, gegevens interpreteren en op basis daarvan strategische beslissingen nemen.
  • Coaching en ontwikkeling: Het kunnen identificeren van de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers en hen ondersteunen in hun professionele groei.
  • Teamwork en samenwerking: Het bevorderen van een cultuur waarin samenwerking en collectief succes centraal staan.

Ontwikkelen en onderhouden van vaardigheden

Het ontwikkelen van People Management trainingen is essentieel voor organisaties om diverse redenen, die allemaal bijdragen aan de algehele effectiviteit, groei en duurzaamheid van de organisatie

Het ontwikkelen van People Management trainingen is daarom een investering in het menselijk kapitaal van de organisatie, wat van cruciaal belang is voor het realiseren van langetermijnsucces en het behouden van een competitief voordeel in de steeds veranderende zakelijke landschap.

De laatste jaren zie je dat er meer oog komt voor het ontwikkelen van deze "soft-skills". Het ontwikkelen en onderhouden van deze vaardigheden is cruciaal voor het succesvol managen van mensen en het leiden van een team of organisatie naar gezamenlijk succes. Gelukkig is het bewustzijn van de noodzaak sterk gestegen en zijn er veel trainingen ontwikkeld om managers op een hoger niveau te krijgen op deze vlakken. Dat is exact de reden dat het platform www.betervoorjemensen.nl is opgericht. Daar tref je een skala aan trainingen/lezingen/workshops aan om een (nog)betere People Manager te kunnen worden.

 

 

 

 

Tags:
Share on:

Leave Your Comment Here