Heb je ooit met iemand gepraat en na een paar minuten het gevoel gehad dat diegene niet echt luisterde? Helaas komt dit heel vaak voor. .
De waarheid is dat veel mensen niet echt luisteren. Ze wachten gewoon op hun beurt om te spreken. Mensen die dit doen vermijden vaak oogcontact en stellen zelden vervolgvragen over wat je deelt. Zelfs als ze iets vragen en jij antwoordt, lijkt het vaak alsof ze niet echt geïnteresseerd zijn. Dergelijke interacties zijn vervelend, toch?
Wanneer anderen niet geïnteresseerd lijken in wat we zeggen, kan het ons het gevoel geven er niet toe te doen…
Luisteren is een vaardigheid Het is een verademing wanneer je iemand tegenkomt die echt naar je luistert. Het gebeurt niet elke dag, maar wanneer het gebeurt, voel je je echt gehoord en begrepen. Natuurlijk voelen we ons meer verbonden met iemand die de tijd neemt om te luisteren. Dit begrip bouwt een gevoel van verbondenheid op en maakt dat we ons dichter bij diegene voelen. Het getuigt van respect als iemand echt naar je luistert.
Laten we eerlijk zijn: het is moeilijk om je open te stellen voor mensen die niet geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt. Dat is volkomen begrijpelijk. Waarom zouden we ons aangetrokken voelen tot iemand die denkt dat hun leven interessanter is dan het onze?
Een goede luisteraar zijn helpt je niet alleen om meer over de persoon tegenover je te leren, maar het maakt je ook vriendelijk en begripvol, wat kan leiden tot nieuwe kansen.
Hoe je een betere luisteraar kunt worden?
Zo doe je dat:
Ontdoe je van afleidingen: Naar mijn mening is een van de meest respectloze dingen die je iemand aan kan doen is op je telefoon kijken terwijl jij met iemand praat. Dit is het meest duidelijke signaal dat de persoon tegenover je minder belangrijker is dan wat jij aan het doen bent. Iemand die is afgeleid geeft korte antwoorden simpelweg omdat de meeste mensen niet in staat zijn om zowel naar hun scherm te kijken als te letten op hoe ze reageren.
Helaas komt dit heel vaak voor.
Gebruik non-verbale communicatie: naar iemand luisteren zonder enige gezichtsuitdrukking kan een beetje vreemd aanvoelen. Terwijl een pokerface misschien werkt in onderhandelingen, is het niet ideaal voor dagelijkse gesprekken. Gewoon oogcontact maken en af en toe knikken kan een groot verschil maken. Voeg wat gezichtsuitdrukkingen toe, en je bent helemaal klaar! Wat ook goed werkt en laat zien dat je actief luistert is “hummen”. Af en toe een geluid wekt de indruk dat je echt luistert.
Onderbreek niet: het in de rede vallen van iemand terwijl diegene aan het praten is, kan overkomen als een onbeleefd. Het suggereert dat je niet echt geïnteresseerd bent in wat de ander zegt. Als je bewust leert luisteren dan is het goed om in gedachten te houden dat het doel is om de ander het gevoel te geven echt gehoord te worden. En dus niet om je eigen mening bij elke gelegenheid te delen. Jij krijgt ook snel genoeg een beurt om te spreken!
Stel open vragen: Gesloten Ja-en-nee-vragen kunnen een gesprek snel beëindigen. Na twee of drie ja- of nee-vragen lijkt de vibe van een goed gesprek verloren te gaan. Open vragen stellen maakt het niet alleen mogelijk voor de spreker om door te gaan, waardoor ze het gevoel krijgen dat ze gehoord en begrepen worden, maar het toont ook aan dat je oprecht geïnteresseerd bent, omdat je meer wilt weten.
Haast je niet: Gehaast zijn is een signaal dat suggereert dat je belangrijkere dingen te doen hebt en dat je echt moet gaan. Het is een teken van desinteresse. Neem rustig je tijd. Stel vragen, haast je niet om ze te beantwoorden. Tijd is je belangrijkste bezit, en mensen zullen het waarderen wanneer je die tijd aan hen geeft.
Samenvattend: Voor veel mensen is luisteren niets anders dan wachten op je beurt om te spreken. Echt luisteren gaat erom iemand het gevoel te geven echt gehoord te worden. Hiermee toon je empathie. Uit onderzoek is het gebleken dat dit door medewerkers gezien wordt als de belangrijkste eigenschap van een goede manager. Laat zien dat zien dat de persoon waar je naar luistert belangrijk genoeg is om tijd voor te nemen. Zet afleidingen zoals je telefoon opzij en gebruik non-verbale signalen om te laten zien dat je betrokken bent. Vermijd de verleiding om ze vaak te onderbreken. Laat ze praten, en wanneer het moment daar is, stel open vragen om het gesprek soepel te laten verlopen en te laten zien dat je oprecht geïnteresseerd bent.
Je zult merken dat wanneer je dit oefent, mensen je veel meer benaderbaar zullen vinden en je zult verbaasd zijn over hoeveel ze in de toekomst met je zullen delen.
Een goede luisteraar zijn is een groot deel van het hebben van hoge emotionele intelligentie en empathie. Begin er direct mee als basis van goed managerschap. Het leuke is dat dit privé ook heel goed werkt....